ΚΚΕ Κοινοβουλευτική Ομάδα
Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ,
τηλ.: 2102592213, 2102592105, 2102592258, fax: 2102592097
e-mail: ko@vouli.kke.gr, http://www.kke.gr
Γραφεία Βουλής: 2103708168, 2103708169, fax: 2103707410
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Θέμα: Σχετικά με τα προβλήματα των βιοπαλαιστών γεωργών, κτηνοτρόφων και αλιέων Κεφαλλονιάς – Ιθάκης
Όπως σε ολόκληρη την Ελλάδα έτσι και στον Νομό Κεφαλλονιάς οξύνονται τα προβλήματα των βιοπαλαιστών γεωργών, κτηνοτρόφων και αλιέων ως αποτέλεσμα της πολιτικής που εφαρμόζει τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, στο πλαίσιο της ΚΑΠ και της ΚαλΠ της ΕΕ.
Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά στον Νομό Κεφαλλονιάς:
• Δεκαπέντε μήνες μετά τον Ιανό, η συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών δεν έχει αποζημιωθεί για τις ζημιές σε ζωικό κεφάλαιο, αποθήκες, μαντριά, μηχανήματα, ζωοτροφές κ.α.
• Οι 28 επαγγελματίες αλιείς με μερική ή ολική καταστροφή στα σκάφη τους από τον Ιανό έχουν αποζημιωθεί μόλις για το 20% της ζημιάς τους.
• Οι καταστροφές σε φυτικό, ζωικό και πάγιο κεφάλαιο πολλαπλασιάστηκαν μετά το χαλάζι του περασμένου Μαΐου και τις φωτιές του καλοκαιριού.
• Το κόστος παραγωγής έχει εκτοξευθεί, στις ζωοτροφές, τα λιπάσματα και τα υπόλοιπα είδη που χρησιμοποιούν οι αγρότες, οι ανατιμήσεις κυμαίνονται μεταξύ 50-150%, ενώ από τους προμηθευτές προβάλλεται η δικαιολογία ότι είναι ακριβά τα μεταφορικά με το πλοίο. Η ρήτρα αναπροσαρμογής έχει εκτινάξει την τιμή του αγροτικού ρεύματος, ενώ οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για επιστροφή του ΕΦΚ στο πετρέλαιο δεν καλύπτουν ούτε το 15% των αγροτών της Κεφαλλονιάς και της Ιθάκης.
• Η τιμή στο γάλα βρίσκεται σε επίπεδα κάτω του 1 ευρώ το κιλό, πολύ κάτω του κόστους παραγωγής, ενώ η όποια αύξηση στην τιμή του κρέατος δεν αντισταθμίζει την εκτόξευση του κόστους των ζωοτροφών.
• Αντί να γίνεται εκσυγχρονισμός στα αλιευτικά καταφύγια, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των αλιέων, υπάρχει κατεύθυνση μετατροπής τους σε τουριστικά, όπως επιδιώκεται με το καταφύγιο της Αγίας Πελαγίας ή αξιοποιείται η ολιγωρία τοπικών διοικήσεων για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών επενδύσεων, όπως με το καταφύγιο του Αθέρα.
• Καρνάγιο για να συντηρούνται τα αλιευτικά σκάφη δεν υπάρχει σε Κεφαλονιά και Ιθάκη, ενώ από φέτος προστέθηκε τέλος ιδιοκτησίας στα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη που είναι κι αυτό ένα πρόσθετο χαράτσι.
• Εκκρεμεί η επίλυση του προβλήματος που έχει ανακύψει με την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών με κίνδυνο να χαθούν οι καταβαλλόμενες επιδοτήσεις.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των γεωργών – κτηνοτρόφων και αλιέων της Κεφαλλονιάς:
• Να δοθούν οι αποζημιώσεις στο 100% της ζημιάς από τον Ιανό και τις φυσικές καταστροφές του περασμένου καλοκαιριού.
• Να αλλάξει ο κανονισμός του ΕΛΓΑ, ώστε με την αναγκαία και επαρκή κρατική χρηματοδότηση που να ασφαλίζει και να αποζημιώνει στο 100% τη ζημιά στην παραγωγή και στο ζωικό – φυτικό κεφάλαιο από όλους τους φυσικούς κινδύνους και νόσους, χωρίς καθυστερήσεις, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες.
• Να δοθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους κτηνοτρόφους για τις ζωοτροφές.
• Να δοθεί επιδότηση στο αγροτικό ρεύμα και να καταργηθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής.
• Να προβλεφθεί αφορολόγητο πετρέλαιο σε όλους τους αγρότες αντί για τους εφοπλιστές.
• Να υπάρξει αύξηση της τιμής στο γάλα για τον παραγωγό με την κατοχύρωση κατώτατων εγγυημένων τιμών τόσο στο γάλα όσο και στα υπόλοιπα αγροτικά προϊόντα που να εξασφαλίζουν εισόδημα επιβίωσης στον παραγωγό και προσιτές τιμές στη λαϊκή κατανάλωση.
• Να χωροθετηθούν και να λειτουργήσουν άμεσα χώροι για καρνάγιο στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη για να συντηρούν οι αλιείς τα σκάφη τους.
• Να υπάρξει εκσυγχρονισμός όλων των αλιευτικών καταφυγίων και υποδομών σε Κεφαλονιά και Ιθάκη με ευθύνη του κράτους, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των αλιέων.
• Να γίνουν άμεσα όλα τα αναγκαία και απαραίτητα αντιπλημμυρικά και εγγειοβελτιωτικά έργα προστασίας των αγροτικών καλλιεργειών της αγροτικής οδοποιίας, καθώς και όλα τα έργα υποδομής για την εξασφάλιση επαρκούς άρδευσης.
• Ιδιαίτερα για τους Δασικούς Χάρτες να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με δική της ευθύνη, χωρίς καμία επιβάρυνση για τους αγρότες.
Οι Βουλευτές
Καραθανασόπουλος Νίκος
Παπαναστάσης Νίκος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Υπηρεσία Συντονισμού
Γραφείο Νομικών & Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
Ταχ. Δ/νση: Mεσογείων 119
Ταχ. Κώδικας: 11526 Αθήνα
Πληροφορίες: Ν. Μυλωνάς
Tηλέφωνο: 213-15 13 811
E-mail: n.mylonas@prv.ypeka.gr
ΠΡΟΣ: Βουλή των Ελλήνων
ΚΟΙΝ.:
1. Βουλευτές κ.κ.:
- Καραθανασόπουλο Νίκο
- Παπαναστάση Νίκο
2. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε Ερώτηση»
ΣΧΕΤ: Η με αριθμό πρωτ. 1749/8-12-2021 Ερώτηση
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τους ως άνω
αναφερόμενους Βουλευτές και διαβιβάστηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας από το
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ΥΠΕΝ, σας
γνωστοποιούμε ότι:
Α. Αναφορικά με το ζήτημα της αύξησης του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας:
Με την εκδήλωση της πρωτόγνωρης διεθνούς ενεργειακής κρίσης η Ελληνική Κυβέρνηση
αντέδρασε άμεσα, προκειμένου να προστατευτεί η κοινωνία αλλά και η οικονομία της Χώρας.
Καταρχήν, επειδή ακριβώς η κρίση είναι διεθνής και επειδή απαιτείται συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση
για την προστασία των καταναλωτών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να αναλάβει κεντρικό ρόλο, καθώς
είναι πλέον ξεκάθαρο ότι οι πρωτοβουλίες του κάθε κράτους-μέλους ξεχωριστά δεν είναι αρκετές. Η
ανάληψη δράσης σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο είναι επιβεβλημένη για να προστατευθούν τα
νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις.
Ως προς το ζήτημα αυτό η Χώρα μας έχει απολύτως ενεργητικό ρόλο, προσπαθώντας, τόσο σε
επίπεδο Υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε. όσο και σε επίπεδο ηγετών, να συμβάλλει, παρουσιάζοντας
τεκμηριωμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και
μακροπρόθεσμα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πρόταση των έξι σημείων, την οποία κατέθεσε ο
Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρόσφατη άτυπη Σύνοδο Κορυφής των 27 ηγετών της
ΕΕ, η οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την εφαρμογή ρυθμιστικών μέτρων, όπως η επιβολή πλαφόν
σε επίπεδο Ευρωπαϊκών Χρηματιστηρίων και η κοινή προμήθεια Φυσικού Αερίου.
Πέραν των ανωτέρω, η Κυβέρνηση έχει εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη στήριξη όλων των
καταναλωτών χαμηλής τάσης. Η Ελλάδα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα, η οποία έχει προχωρήσει στη
δημιουργία Ειδικού Ταμείου Στήριξης για την Ενεργειακή Μετάβαση, προκειμένου να απομειωθούν οι
αναμενόμενες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα σε όλους τους καταναλωτές. Τα μέτρα, τα οποία έχει
λάβει η Ελλάδα, αποτελούν ουσιαστική παρέμβαση στις αγορές ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου και
υπερβαίνουν τα 3,5 δισ. ευρώ έως τώρα, συνυπολογίζοντας τις εκπτώσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ, τις
οποίες έχει προσφέρει η ΔΕΗ, προσπαθώντας να συμβάλλει στην απορρόφηση μέρους των
ανατιμήσεων. Επισημαίνουμε ότι είναι τα σημαντικότερα μέτρα στην Ευρώπη, λαμβάνοντας υπόψη τα
δημοσιονομικά περιθώρια και τα οικονομικά μεγέθη της Ελλάδας συγκριτικά με τα υπόλοιπα κράτη -
μέλη. Ειδικά για τον Απρίλιο, όπως ανακοινώθηκε, η επιδότηση θα είναι αυξημένη, και για τα αγροτικά
τιμολόγια, και συγκεκριμένα η μοναδιαία τιμή της επιδότησης διπλασιάζεται από τα 65 ευρώ/MWh τον
Μάρτιο στα 130 ευρώ/ΜWh τον Απρίλιο.
Σημειώνεται ότι για τους καταναλωτές με παροχές αγροτικής χρήσης έχει εκδοθεί η υπ’ αριθμ.
ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/13046/455/10.02.2022 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄ 560/ 10.02.2022) σύμφωνα με τις διατάξεις της
οποίας παρέχεται επιπλέον επιδότηση, για την κατανάλωση των μηνών Αυγούστου, Σεπτεμβρίου,
Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου του έτους 2021, στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας με
παροχές αγροτικής χρήσης, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας
ηλεκτρικής ενέργειας που αναπροσαρμόζονται με βάση την χονδρεμπορική τιμή αγοράς ηλεκτρικής
ενέργειας και συνδέονται στην χαμηλή ή/και μέση τάση, καθώς και σε καταναλωτές ηλεκτρικής
ενέργειας με παροχές μέσης ή/και χαμηλής τάσης που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ξήρανσης
αγροτικών προϊόντων, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής
ενέργειας. Το ύψος της εν λόγω επιδότησης ανέρχεται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του συνόλου της
ρήτρας αναπροσαρμογής.
Η Κυβέρνηση, για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση, θα συνεχίζει να λαμβάνει μέτρα στήριξης για
την κοινωνία και την οικονομία της Χώρας.
Σημειώνουμε ότι οι κάτοχοι αγροτικών τιμολογίων απαλλάσσονται από τις χρεώσεις χρήσης του
Συστήματος Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) και του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ), και ταυτόχρονα απολαμβάνουν
χαμηλότερες χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών
Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), ενώ η ηλεκτρική ενέργεια που προορίζεται για γεωργική χρήση απαλλάσσεται
από την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Επίσης, επισημαίνουμε ότι η ΔΕΗ, μέσω πολιτικής διευκολύνσεων που εφαρμόζει στην εξόφληση
των ληξιπρόθεσμων οφειλών των αγροτών, συνεχίζει να προσφέρει δυνατότητα ρύθμισης με την
καταβολή προκαταβολής του 15% ή 20% της οφειλής τους και αποπληρωμή του υπολοίπου ποσού σε
έως 18 ή 24 δόσεις αντίστοιχα. Περαιτέρω, η ΔΕΗ παρέχει από 5/8/2021 έκπτωση ενέργειας που
ανέρχεται σε 30% στα οικιακά και 50% στα αγροτικά τιμολόγια. Με αυτήν την εμπορική πολιτική
περιορίζει την επιβάρυνση στους λογαριασμούς των πελατών της.
Υπογραμμίζουμε ότι η μείωση του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις,
προφανώς και για τις αγροτικές, αποτελεί πάγια επιδίωξη της πολιτικής του Υπουργείου στον τομέα της
ενέργειας.
Επιπροσθέτως, σας γνωστοποιούμε ότι η Κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι, εφόσον προκύψουν
υπερκέρδη από τις εταιρείες παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε σχέση με τα
προηγούμενα έτη, αυτά θα φορολογηθούν εκτάκτως με συντελεστή 90%.
Β. Ως προς το θέμα της υλοποίησης των Δασικών Χαρτών κοινοποιούμε το με α.π. 12564/4/10-1-2022
έγγραφο της Δ/νσης Δασικών Έργων & Υποδομών/ΥΠΕΝ και σας ενημερώνουμε ότι:
Με απόλυτο σεβασμό στις διατάξεις του Συντάγματος και τις Αποφάσεις του ΣτΕ, το Υπουργείο
Περιβάλλοντος & Ενέργειας εργάζεται εντατικά, ώστε να ολοκληρωθεί το θεμελιώδες έργο των δασικών
χαρτών, σκοπός του οποίου είναι αφενός η προστασία του δασικού πλούτου, αφετέρου η βιώσιμη
οικονομική ανάπτυξη της Χώρας, μέσω και της διασφάλισης των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων των
πολιτών.
Στο πλαίσιο αυτό με νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΝ (άρθρο 93 Ν. 4915/2022 - Α' 63) επιλύεται
το ζήτημα της χρόνιας αμφισβήτησης από το Δημόσιο της κυριότητας των δασωθέντων αγρών, οι
οποίοι αποτελούν εκτάσεις αγροτικού χαρακτήρα και δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψής τους σε δύσκολες
ιστορικές συνθήκες. Η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:
Το Δημόσιο δεν προβάλλει πλέον δικαιώματα κυριότητας σε εκτάσεις οι οποίες είχαν αγροτική
μορφή στις αεροφωτογραφίες του 1945 ή του 1960 ανεξάρτητα από τη μορφή που έχουν σήμερα,
παρά μόνο αν το ίδιο έχει τίτλους ιδιοκτησίας.
Εάν το γεωτεμάχιο ήταν αγροτικής μορφής στο παρελθόν αλλά σήμερα είναι δάσος και έως 30
στρέμματα, θα επιτρέπεται μόνο η χρήση του για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, χωρίς
δυνατότητα περαιτέρω αλλαγής χρήσης.
Εάν το γεωτεμάχιο ήταν αγροτικής μορφής το 1945 ή το 1960 και σήμερα θεωρείται δασική
έκταση, δεν υπάγεται πλέον στην δασική νομοθεσία και επιτρέπονται όλες οι χρήσεις. Προϋπόθεση
είναι να αποδειχθεί η κυριότητα ή ο νομικός δεσμός του ιδιοκτήτη με το ακίνητο, κάτι το οποίο δεν
γίνεται απαραίτητα μόνο με τίτλους, αλλά και με οποιοδήποτε θεσμικά προβλεπόμενο αποδεικτικό
στοιχείο, από το οποίο πιθανολογείται ο νομικός δεσμός με το ακίνητο.
Ο χαρακτηρισμός της έκτασης (δάσος ή δασική) διενεργείται, εφόσον δεν υπάρχει δασολόγιο, αλλά
υπάρχει αναρτημένος δασικός χάρτης, από την Επιτροπή Δασολογίου Περιφερειακής Ενότητας,
ακόμα και αν η συγκεκριμένη έκταση έχει κηρυχθεί αναδασωτέα.
Οι εκτάσεις, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως δασωθέντες αγροί σε ολόκληρη τη Χώρα, υπολογίζονται
σε 6,9 εκατ. στρέμματα. Με την επίλυση του ζητήματος των δασωθέντων αγρών παρέχονται κίνητρα
για την επιστροφή του πληθυσμού σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές. Η επιστροφή του πληθυσμού
στις περιοχές αυτές θα συμβάλλει τόσο στην αγροτική ανάπτυξη όσο και στην καλύτερη προστασία των
δασικών οικοσυστημάτων από πυρκαγιές και άλλες φυσικές καταστροφές μέσω του καθαρισμού των
αγρών.
Επισημαίνουμε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας θα αναλάβει κάθε αναγκαία
πρωτοβουλία, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο της υλοποίησης των Δασικών Χαρτών.
Ο Υπουργός
Σκρέκας Κωνσταντίνος
Επισυνάπτεται: Tο με α.π. 12564/4/10-1-2022 έγγραφο
Σελίδες απάντησης: 3
Σελίδες συνημμένων: 2
Σ ύ ν ο λ ο Σελίδων: 5
Σελίδα 1 από 2
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
& ΥΔΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΑΣΩΝ
& ΔΑΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΑΣΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ & ΥΠΟΔΟΜΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ, ΔΑΣΟΛΟΓΙΟΥ,
ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ & ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Ταχ. Δ/νση : Τέρμα Αλκμάνος, 11528 Αθήνα
Πληροφορίες : Μ. Βλάχου
Τηλέφωνο : 2131512109
Δ/νση ηλ. ταχυδρομείου: m.vlachou@prv.ypeka.gr
ΠΡΟΣ: Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Γραφείο Νομικών και
Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
(Δνση Ηλ. Ταχυδρομείου: vouli1@prv.ypeka.gr)
ΚΟΙΝ: 1. Γραφείο Γεν. Δ/ντού Δασών
& Δασικού Περιβάλλοντος
2. Δ/νση Προστασίας Δασών
3. Γραφείο Γενικής Γραμματείας
Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων
ΘΕΜΑ: Ερώτηση 1749/08.12.2021.
Για την απάντηση της εν θέματι ερώτησης, σε ότι αφορά τα ζητήματα των δασικών χαρτών,
ενημερώνουμε ότι:
Ο δασικός χάρτης αποτελεί κτηματογραφικό διάγραμμα, που απεικονίζει τις εκτάσεις στις
οποίες εφαρμόζονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Οποιαδήποτε ιδιοκτησιακή διαφορά
ρυθμίζεται είτε διοικητικά είτε δικαστικά αλλά δεν αποτελεί αντικείμενο (αυτή η ιδιοκτησιακή
διαφορά) του δασικού χάρτη, εκτός αν πρόκειται για εκτάσεις της παρ. 5 άρθρου 3 ν. 998/1979
που έχουν αναγνωριστεί ως ιδιωτικές με έναν από τους τρόπους του άρθρου 10 του ν. 3208/2003.
Νομολογιακά έχει κριθεί περί της χρονικής προτεραιότητας του Δασολογίου έναντι του
Κτηματολογίου, υπό την έννοια ότι η κτηματογράφηση πρέπει να στηρίζεται σε αξιόπιστους
δασικούς χάρτες, ώστε το Δημόσιο να μπορεί αποτελεσματικά να αποκρούσει κακόπιστες
διεκδικήσεις από τρίτους ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του επί δασικών εκτάσεων.
Ο ορισμός του δάσους, ο οποίος λαμβάνεται υπόψη για την κατάρτιση του δασικού χάρτη, έχει
συμπεριληφθεί ως ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 24 του Συντάγματος. Υπάρχουν, ενιαία
αντικειμενικά κριτήρια καθορισμού των δασών, δασικών & χορτολιβαδικών εκτάσεων, που
αποτελούν και το περιεχόμενο του δασικού χάρτη. Δασικό έχει κριθεί ότι είναι, ό,τι καλύπτεται
από δασική βλάστηση όχι μόνο σήμερα, αλλά και κατά το παρελθόν, αρκεί να μην έχει εκδοθεί
διοικητική πράξη που να αλλάζει τη χρήση του, κατά βάση, πριν από το Σύνταγμα του 1975 και για
όσο χρόνο συνεχίζεται η επιτραπείσα χρήση.
Ο δασικός χάρτης, καταγράφει τις εκτάσεις που ορίζονται στην παρ. 1 αρθ. 13 ν. 3889/2010,
λαμβάνοντας υπόψη τα διαλαμβανόμενα στο αρθ. 3 ν. 998/1979 και το Π.Δ. 32/2016. Με τις 8/22-
4-2019 και ΥΠΕΝ/ΤΣΔ/27995/49/14-4-2021 αποδεκτές γνωμοδοτήσεις του Τεχνικού Συμβουλίου
Δασών ρυθμίστηκαν και τα ζητήματα που αφορούσαν εκτάσεις που καλύπτονται από φρυγανική
βλάστηση.
Η ανάρτηση του δασικού χάρτη και ο χρόνος υποβολής αντιρρήσεων, αποτελούν το διάστημα
ενημέρωσης και διαβούλευσης επί του περιεχομένου του. Η διαδικασία, της ανάρτησης του
Σελίδα 2 από 2
δασικού χάρτη λειτουργεί και ως διαδικασία δημόσιου ελέγχου του θεματικού περιεχομένου του
αλλά και της νομιμότητας των στοιχείων που εμπεριέχονται σε αυτόν.
Σε ότι αφορά λοιπόν, στο θεματικό περιεχόμενο του δασικού χάρτη (χαρακτηρισμός έκτασης)
και την επί της ουσίας κρίση του ειδικώς κατεστημένου οργάνου (Δ/νση Δασών), λόγω των
σοβαρών συνεπειών της κύρωσης του δασικού χάρτη, ο νομοθέτης προέβλεψε αρχικά διάστημα
105 ημερών για την υποβολή αντιρρήσεων. ‘Έχει ήδη δοθεί παράταση που, για την Κεφαλονιά,
λήγει την 16-3-2020 (5-4-2022 για κατοίκους εξωτερικού). Η υποβολή της αντίρρησης ως προς το
θεματικό περιεχόμενο του χάρτη, τεκμηριώνοντας με τα συνημμένα της, το γεγονός και τους
λόγους αμφισβήτησης, εντός αποκλειστικής, κατά το άρθρο 15 ν. 3889/2010, προθεσμίας,
αποτελεί και το δικαίωμα συμμετοχής του πολίτη στη λήψη της απόφασης κύρωσης, ώστε αν
διαφωνεί, να διενεργηθεί εκ νέου φωτοερμηνεία και το αρμόδιο προς τούτο όργανο της
διοίκησης (Επιτροπή Εξέτασης Αντιρρήσεων) και να επανεξεταστεί ο χαρακτήρας που έχει
αποδοθεί.
Επίσης, για τους ίδιους λόγους, θεσμοθετήθηκε και η διαδικασία διόρθωσης πρόδηλου
σφάλματος, με την 153394/919/12-04-2017 Υ. Α. (ΦΕΚ 1366Β΄), με την οποία δόθηκε η
δυνατότητα υπόδειξης στη Διοίκηση για διόρθωση πρόδηλων λαθών, τα οποία εξετάζονται
σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ. 17 ν. 3889/2010. Μετά δε και την ψήφιση του ν. 4801/2021
και με το άρθρο 39 αυτού, δίνεται εκ νέου η δυνατότητα αυτεπάγγελτης διόρθωσης πρόδηλου
σφάλματος από την οικεία Δ/νση Δασών. Ο διορθωμένος δασικός χάρτης Κεφαλλονιάς θα
αναρτηθεί εκ νέου στα μέσα του τρέχοντος μηνός.
Το ιδιοκτησιακό καθεστώς μιας έκτασης δεν επηρεάζει την καταγραφή του χαρακτήρα ως
δάσους, δασικής στο δασικό χάρτη, ούτε την προστασία που οφείλεται οι εκτάσεις αυτές να
απολαμβάνουν. Για το λόγο αυτό στο άρθρο 1 ν. 998/1979 αναφέρεται ρητά ότι για την
θεσμοθέτηση των μέτρων προστασίας εν γένει δασικών εκτάσεων έχουν ληφθεί υπόψη το
ιδιαίτερο νομικό καθεστώς που διέπει την ιδιοκτησία και την εκμετάλλευση αυτών, όπως και ο
προσδιορισμός κατά περίπτωση των όρων και προϋποθέσεων υπό τις οποίες οι προστατευτέες
εκτάσεις μπορεί στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης να μεταβάλουν την κατά προορισμό χρήση
τους ή να εξυπηρετούν και άλλες χρήσεις, για λόγους επιβαλλόμενους από το δημόσιο συμφέρον.
Επιπλέον στην παρ. 1 αρθ. 18 ίδιου νόμου ορίζεται ότι «Αι δασικαί αρχαί μεριμνούν δια την
αδιάλειπτον και αποτελεσματικήν επιτήρησιν των δημοσίων δασών και δασικών εκτάσεων προς
φύλαξιν αυτών εκ των κινδύνων πυρκαϊών, παρανόμων υλοτομιών, εκχερσώσεων και βοσκήσεων,
την φύλαξιν των δασικών έργων την προστασίαν της αγρίας πανίδος και την πρόληψιν δασικών
αδικημάτων. Δια την φύλαξιν και προστασίαν των ιδιωτικών δασών και δασικών εκτάσεων
μεριμνούν οι ιδιοκτήται τούτων, υπό την επίβλεψιν της δασικής υπηρεσίας.».
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ
ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Σ. ΤΣΙΛiΚΟΥΝΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.