Επτανησιακή Όπερα Εμπνευσμένη από τον Ξεσηκωμό των Ελλήνων: η περίπτωση του Παύλου Καρρέρ
Σύνδεσμος παρακολούθησης: https://meet.google.com/fnh-rkgk-ojbReal-time meetings by Google. Using your browser, share your video, desktop, and presentations with teammates and customers. meet.google.com |
Εισηγητής: Γεράσιμος Μαρτίνης
Η Επτανησιακή μουσική θα πρέπει να αντιμετωπίζεται και ως ιστορικό – κοινωνικό φαινόμενο μοναδικό ίσως στον ευρωπαϊκό χώρο. Έχοντας το “προνόμιο” τα Επτάνησα να μη βρίσκονται κάτω από τον Οθωμανικό ζυγό, βρήκε πρόσφορο έδαφος να εξελιχθεί ένας θαυμαστός μουσικός πολιτισμός που βασίστηκε κυρίως στις ανταλλαγές με την κουλτούρα της γειτονικής Ιταλίας, συνδυάστηκε με την ντόπια λαϊκή και εκκλησιαστική μουσική και σχετίστηκε, κυρίως κατά τον 19ο αιώνα, με την όπερα. Όπως υποστηρίζει ο μεγάλος μελετητής της ελληνικής μουσικής Γεώργιος Λεωτσάκος, η
αγάπη για την μουσική σίγουρα ξεκίνησε και καλλιεργήθηκε από μια άρχουσα τάξη με σαφώς μεγαλύτερο αυτοσεβασμό και επίγνωση από την αντίστοιχη Οθωμανική που διοικούσε τον κυρίως ελλαδικό χώρο. Όμως αυτή η για πολλούς αριστοκρατική συνήθεια αγκαλιάστηκε από τα ευρύτατα λαϊκά στρώματα και έγινε λαϊκό είδος. Έτσι διαμορφώθηκε μουσική συνείδηση στην πλατιά μάζα του κόσμου που έστω και με αυτόν τον τρόπο καλλιεργήθηκε πνευματικά. Ζώντας μέσα σε ένα κλίμα πολιτικών ζυμώσεων και αναταραχών, ο λαός στα ριζοσπαστικά Επτάνησα αποζητούσε Ελευθερία και Αυτοδιάθεση. Το ξέσπασμα της Επανάστασης, ο αγώνας για την Ελευθερία, οι μύθοι, οι θρύλοι και οι ηρωικές μορφές των αγωνιστών δεν άφησαν ασυγκίνητους τους δημιουργούς της Επτανησιακής Σχολής. Ο πρωτοπόρος της Ελληνικής έντεχνης δημιουργίας Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, που εν πολλοίς δημιούργησε το φαινόμενο της Επτανησιακής Σχολής της Μουσικής, ο μεγάλος συνθέτης της όπερας Παύλος Καρρέρ και μια σειρά όχι τόσων γνωστών αλλά εξίσου σημαντικών δημιουργών μας άφησαν ως παρακαταθήκη - πέραν από την οργάνωση της μουσικής παιδείας - αυτό που σήμερα ονομάζουμε ως όπερα με Εθνικό περιεχόμενο. Ξεπερνώντας ζητήματα ελληνικότητας και αυθεντικότητας που τέθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα από τον Μανώλη Καλομοίρη και του ταγούς της “Εθνικής Σχολής”, η ομιλία έχει ως σκοπό να αναδείξει την μουσική και κυρίως την όπερα που συνετέθη από τους Επτανήσιους δημιουργούς, εμπνευσμένη από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.