Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Σήμερα στην Ολομέλεια το εκλογικό Νομοσχέδιο για την Αυτοδιοίκηση- Εκλογή Προέδρων Κοινοτήτων: “Καμπανάκι” από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής

 Μετά την ολοκλήρωση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών» εισάγεται σήμερα Τρίτη 1η Ιουνίου στην Ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση.

Η συνεδρίαση είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει στις 10 το πρωί. Αναλόγως του αριθμού Βουλευτών που θα ζητήσουν να λάβουν το λόγο, θα εξαρτηθεί εάν η ψηφοφορία θα πραγματοποιηθεί σήμερα ή εάν θα έχουμε και 2η συνεδρίαση,  αύριο Τετάρτη την ίδια ώρα.

 

Το όποιο ενδιαφέρον υπάρχει για το θέμα, συγκεντρώνεται στις “νομοτεχνικές βελτιώσεις” που τόσο ο Μάκης Βορίδης όσο και ο Στέλιος Πέτσας έχουν σαφέστατα ανακοινώσει ότι θα καταθέσουν στην Ολομέλεια.

Υπενθυμίζεται ότι ο Στ. Πέτσας είχε συγκεκριμενοποιήσει ότι τα τρία ζητήματα που επανεξετάζουν είναι α) ο αριθμός των Αιρετών, β) το ύψος των παραβόλων, γ) η εκλογή Προέδρων στις Κοινότητες.

Μπορείτε να θυμηθείτε επί λέξει εδώ και εδώ τι ακριβώς είχαν δηλώσει οι Πέτσας και Βορίδης αντιστοίχως, στις συνεδριάσεις της Επιτροπής.

 

Μέχρι χθες βράδυ είχαν κατατεθεί 4 Τροπολογίες στο συγκεκριμένο Νομοσχέδιο, εκ των οποίων αυτοδιοικητικό περιεχόμενο εντοπίζεται στο άρθρο 3 της 907/88 Τροπολογίας, αναφορικά με τη δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων του προσωπικού για την καθαριότητα των σχολείων (βλ. αναλυτικά εδώ).

«Ποιος είναι ο θεμιτός σκοπός που δικαιολογεί την υποχρεωτική εκλογική συνεργασία του υποψήφιου Προέδρου Δημοτικής Κοινότητας με δημοτικό Συνδυασμό, και τον αποκλεισμό της δυνατότητας υποβολής ανεξάρτητης υποψηφιότητας»;

Σε αυτό το ερώτημα / προβληματισμό, κατέληξε η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής (που υπογράφουν διακεκριμένοι Καθηγητές Νομικής), αφού προηγουμένως εξέτασε το πλέγμα διατάξεων του υπό ψήφιση Νομοσχεδίου για την εκλογή Προέδρων ειδικά στις Κοινότητες έως 300 κατοίκους.

 

Με απλά λόγια,  η συγκεκριμένη επισήμανση της Έκθεσης αποτελεί επιστημονική “δικαίωση” των φωνών που είχαν ασκήσει έντονη κριτική το τελευταίο διάστημα, καθώς εντόπιζαν την προβληματικότητα της αντίφασης στις Κοινότητες έως 300 κατοίκους από τη μια οι υποψήφιοι Πρόεδροι Κοινοτήτων να “κρεμιόνται”υποχρεωτικά κάτω από Συνδυασμούς υποψηφίων Δημάρχων, από την άλλη Πρόεδρος Κοινότητας να εκλέγεται ο 1ος σε σταυρούς «ανεξαρτήτως Συνδυασμού».

 

Ο AIRETOS.GRπαρουσιάζει σήμερα ολόκληρη την Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, ΕΔΩ.

Κατωτέρω, παραθέτουμε ειδικά το απόσπασμα με τη νομική τεκμηρίωση του προβληματισμού για τους Προέδρους Κοινοτήτων έως 300 κατοίκους:

 

« 3. Επί του άρθρου 15 παρ. 1 σε Συνδυασμό με το άρθρο 30

Με την προτεινόμενη ρύθμιση του αρ.15παρ.1 ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι η εκλογή του Δημάρχου, των Δημοτικών Συμβούλων, των Συμβούλων Δημοτικής Κοινότητας και των Προέδρων των Δημοτικών Κοινοτήτων γίνεται κατά Συνδυασμούς, οι δε υποψηφιότητες εκτός Συνδυασμών αποκλείονται.Σημειώνεται, συναφώς, ότι αντίστοιχες διατάξεις, που προέβλεπαν αποκλεισμό υποψηφιοτήτων εκτός Συνδυασμών (βλ. αρ.54παρ.1 του π.δ. 410/1995), έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι “δεν αντιβαίνουν στο αρ.5 παρ.1 του Συντάγματος, διότι ο οριζόμενος από αυτές τρόπος εκλογής κατά Συνδυασμούς, περιορίζει, αλλά δεν αναιρεί το σχετικό εκ της συνταγματικής αυτής διατάξεως δικαίωμα, αφού παρέχει στον πολίτη την δυνατότητα συμμετοχής του στην πολιτική ζωή της Χώρας (…) ούτε στις αρχές της καθολικότητας και της ισότητας της ψήφου, ούτε σε άλλη συνταγματική διάταξη ή αρχή που διέπει την εκλογή των Δημοτικών και Κοινοτικών Αρχών” (ΣτΕ 3156/2000).

Σύμφωνα με το αρ.18Β του ν.3852/2010, το οποίο καταργείται με το Νομοσχέδιο, η εκλογή Προέδρων των Κοινοτήτων με πληθυσμό έως 300 κατοίκων γίνεται με χωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο όλων των μεμονωμένων υποψηφίων.

 

Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, με την προτεινόμενη ρύθμιση του αρ.15 παρ. 2 του Νομοσχεδίου, υποψηφιότητα για το αξίωμα του Προέδρου Δημοτικής Κοινότητας είναι πλέον παραδεκτή ΜΟΝΟ ΕΝΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ που περιλαμβάνει υποψήφιο Δήμαρχο και υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους.

Ωστόσο, κατά το αρ.30 του Νομοσχεδίου, στις Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό έως και 300 κατοίκους, Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας εκλέγεται ο υποψήφιος, ο οποίος έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης στη Δημοτική Κοινότητα, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ.

Με τη 2η από τις εν λόγω προτεινόμενες ρυθμίσεις, ο νομοθέτης λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των πολύ μικρών τοπικών κοινωνιών, ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΟΡΙΣΜΕΝΟ ΒΑΘΜΟ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ  σε σχέση με την εκλογή Δημάρχου και μελών Δημοτικού Συμβουλίου.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ, ΟΜΩΣ, ποιος είναι ο ΘΕΜΙΤΟΣ σκοπός που δικαιολογεί την ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ εκλογική συνεργασία του υποψήφιου Προέδρου Δημοτικής Κοινότητας με δημοτικό Συνδυασμό, και τον ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ της δυνατότητας υποβολής ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ υποψηφιότητας. »

https://www.airetos.gr/simera-stin-olomeleia-to-eklogiko-nomosxedio-gia-tin-aytodioikisi.aspx?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=simera_stin_olomelia_to_eklogiko_nomoschedio_gia_tin_autodiikisi_eklogi_proedron_kinotiton_kampanaki_apo_tin_epistimoniki_ipiresia_tis_voulis&utm_term=2021-06-01


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δήμος Σάμης - Εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

  Οι κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου Σάμης σας προσκαλούν την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022 σε εκδήλωση με αθλητικά δρώμενα που θα πραγματοποιηθε...